Straatinterviews

Vandaag ging de laatste groep aan de slag met het maken van een reportage.
Eerst moesten de leerlingen stellingen bedenken. Dat is nog best moeilijk, want wat is een stelling eigenlijk?
Leerlingen hebben dus iets geleerd over wat stellingen zijn, verder is het vragen stellen zelf aan de orde geweest, goed luisteren naar het antwoord en doorvragen.
De klas is verdeeld in duo’s en per duo zijn de leerlingen met een tweetal stellingen op pad gegaan om in de buurt mensen naar hun mening te vragen. Vooraf waren ze goed geïnstrueerd: stel je eerst even voor en vertel waarom je een paar vragen wil stellen. Leg dan je stelling voor en luister naar de reactie. Vraag eventueel door om het antwoord te laten toelichten.
Eén leerling is in de weer met de microfoon en stelt vragen, de ander filmt het gebeuren en een Ipad. Er mocht gewisseld worden.
Zodra de leerlingen weer op school waren, kregen ze een montageles. Ook het monteren gebeurde op de Ipad.
Het resultaat mag er zijn. Sommige antwoorden van de buurtbewoners zijn hilarisch, vaak zijn de antwoorden open en eerlijk, in ieder geval heeft de buurt goed meegewerkt Sommige buurtbewoners zijn door meerdere leerlingen ondervraagd en ze hadden er nog schik in ook om steeds een andere stelling voorgelegd te krijgen.
Vanaf maandag staan de filmpjes van alle leerlingen op de website van Frisse Blik, bij ‘de films’.